TIP REDAKCIE: Hudobné nástroje, zvuková technika a príslušenstvo od TOP značiek

Korene metalu #13: Thrash metal

Kto by nepoznal thrash metal? Hoci niektorí z neho robia niekedy trash (smeti), lebo nikdy ani za ten svet nevedia, ako sa to slovíčko píše, ale napriek tomu tento štýl ani omylom nie je odpadom. Veď si už len vezmime, čo všetko nám dal. V podstate je to jeden z praštýlov metalu. Sama za seba hovorí hneď len veľká štvorka. Poznáte ju? Nie? Poďme si predstaviť, ako sa vyvíjal thrash metal a aj čo-to si povedať o veľkej štvorke, ktorá je dôležitou súčasťou jeho histórie.

 

Pojem thrash metal a thrashmetalová kapela

Pojem thrash metal vytvoril a publikoval novinár Malcolm Dome v časopise Kerrang! 23. februára 1984. Môžeme teda povedať, že to bol deň, kedy skutočne vznikol tento žáner, keďže vtedy bol presne definovaný. Dome sa pri vymyslení tohto pomenovania inšpiroval skladbou Metal Thrashing Mad od Anthrax.

 

Thrash metal má typické rýchle tempo, komplexné gitarové riffy v nízkych tónoch, gitarové sóla vo vysokých tónoch a dva kopáky u bubeníkov. Pri gitarách je to tak, že je skôr využívaná chromatická stupnica, pričom ničím výnimočným nie je ani trojtón, teda tri celé tóny zahrané bezprostredne po sebe a skrátené intervaly medzi za sebou nasledujúcimi tónmi namiesto konvenčnej stupnice určenej na riffy. Ako príklad tohto sa dá uviesť Master Of Puppets od Metallicy, kde sa v úvodnom riffe dá rozoznať chromatický pokles tónov prechádzajúci do chromatického stúpania. Typickým prvkom je aj akcelerácia.

 

Textovo sa thrash metal zameriava na vojny, korupciu, nespravodlivosť, vraždy, samovraždy, izoláciu, samotárstvo, závislosti a rôzne iné neduhy sužujúce ako jednotlivcov, tak aj celú spoločnosť ako takú, pričom občas je ich súčasťou aj politika či nespokojnosť s politikou a veľmi ojedinele aj humor a irónia, ktoré naprikad vieme nájsť u Anthraxu.

Thrash metal, jeho vznik a Veľká štvorka

Čo si omladina nepamätá, si pamätajú rodičia, kamaráti a príbuzní, ktorí majú o niečo viac rokov. Určite by vám vedeli mnoho povedať o tom, ako Metallica hrávala ešte s Cliffom Burtonom, ako bol Kirk Hammett v Exodus… Hop, to už predbiehame. 

 

Ako jedna z prvých skladieb označených nálepkou thrash metalu bola vydaná v roku 1974 skupinou Queen a volala sa Stone Cold Crazy. Toto bolo pred tým, než vôbec niekto definoval pojem thrash metal. Formovať sa začal až približne o rok neskôr prostredníctvom podpory jeho rozvíjania od New Way Of British Heavy Metal. Vtedy napríklad skupiny ako Diamond Head, Iron Maiden, Judas Priest, Venom, Motörhead, Tygers Of Pan Tang, Raven a Angel Witch predstavili rýchle inštrumentálne tempo, ktoré sa stalo základným aspektom neskoršieho thrash metalu.

 

Viac sa thrash metal začínal formovať začiatkom osemdesiatych rokov v USA, ale aj na pôde Európy, najmä v Anglicku a Nemecku. Práve na nemeckej a britskej pôde v tom čase inšpirovali ostatné kúty kontinentu, keďže práve tu na tú dobu vznikala najagresívnejšia hudba.

 

V USA sa dejiny priekopníkov thrash metalu začali písaťv roku 1981, keď svet prvýkrát uzreli zoskupenia Metallica, Anthrax a Slayer. Počiatky Metallicy sa začali v momente, kedy Lars Ulrich, syn tenistu, dánsky prisťahovalec, ktorý mal ísť v otcových šľapajách, ale nakoniec si vytvoril vlastné, dal do losangeleských novín The Recycler inzerát s textom: ,,Bubeník hľadá ostatných metalových hudobníkov, aby spolu hrali skladby Tygers Of Tan Pang, Diamond Head a Iron Maiden.“ Na jeho volanie odpovedali dvaja gitaristi z rozpadnutej kapely Leather Charm James Hetfield a Hugh Tanner. A vtedy sa začala písať nová kapitola metalovej histórie, ktorá dnes patrí do sekcie legendy.

 

Ulrich, Hetfield a Tanner však nevytvorili kapelu, tá vznikla až päť mesiacov odvtedy, čo sa Ulrich a Hetfield stretli prvýkrát, teda v októbri 1981. Napriek tomu Ulrich požiadal zakladateľa Metal Blade Records Briana Slagela, či by mohol nahrať skladbu, ktorú by Slagel umiestnil na výberový album Metal Massacre. Po Slagelovom súhlase Ulrich najal Hetfielda ako speváka a rytmického gitaristu.

 

Dnes už notoricky známy názov kapely prišiel na scénu po tom, čo Ulrich požiadal Rona Quintanu, amatérskeho novinára, aby mu vymyslel meno pre skupinu. Quintana prišiel s nápadmi MetalMania a Metallica. Ulrich, ako už vieme, zvolil druhú alternatívu.

 

Keď už mal Ulrich speváka a prvého gitaristu v jednej osobe, k tomu ešte aj pomenovanie, chýbal zvyšok kapely. A tak sa v The Recycle objavil ďalší inzerát, tentokrát s požiadavkou na pozíciu hlavného gitaristu. Metallica prostredníctvom neho do svojich radov získala Davea Mustainea, ktorý Ulricha a Hetfielda zaujal svojím drahým vybavením.

 

Začiatkom roka 1982 Metallica nahrala svoju prvú skladbu Hit The Lights, ktorá sa objavila na Metal Massacre I Compilation. Tu Hetfield zohral úlohu basgitaristu a na gitare im pomáhal Lloyd Grant.

Kolesá sa roztočili, Metallica sa pohla vpred a už sa o nich objavili aj zmienky v tlači, hoci spočiatku im skomolili meno na Mettallica, čo kapelu rozčúlilo. Napriek tomu dokázali narobiť s debutovou skladbou dostatočný humbuk na to, aby 14. marca 1982 odohrali prvý koncert v Radio City v kalifornskom Anaheime, kde už mali nového basgitaristu Rona McGovneyho. Úspech sa dostavil veľmi rýchlo. Šťastena zrejme mala túto bandu veľmi rada, lebo si ich vybrali Saxon ako predskokana na svoje americké turné.

 

Meno Ron McGovney zrejme nikomu z vás veľa nehovorí, ale ani nemusí, keďže sa v Metallice neohrial veľmi dlho. Hetfield a Ulrich sa ho chceli zbaviť, lebo v ňom nevideli žiadny prínos, keďže McGovney skôr len nasledoval, nevymýšľal a neexperimentoval. A tak, keď videli v klube Whisky a Go Go vystupovať kapelu Trauma, kde hral Cliff Burton, bolo rozhodnuté. Burton ich zaujal tak veľmi, že sa rozhodli dostať ho na svoju stranu, do vlastnej skupiny, no nemali u neho šťastie. Nakoniec však súhlasil.

 

V apríli, konkrétne 11. apríla 1983, zoskupeniu praskli nervy ohľadom Mustainea, ktorý bol závislý od drog a alkoholu, čo viedlo k agresívnemu správaniu. Ešte v ten deň dostal vyhadzov a nahradil ho Kirk Hammett. Hammett sa k nim pridal po odchode z inej vplyvnej kapely Exodus. Pri zrode Exodusu stál ešte ako šestnásťročný v roku 1979. Takto sa sformovala základná zostava Metallicy, ktorá sa neskôr trochu menila, ale podstata v nej stále zostáva. 

Po tom, čo Mustaine dostal padáka z Metallicy v apríli 1983 bezprostredne pred nahrávaním albumu Kill ‘Em All, poriadne sa nahneval na svojich kolegov a veril, že Hammett sa stal populárnym aj vďaka jeho riffom, ktoré ešte napísal skôr, ako ho stihli vyraziť. Každopádne, odprisahal Metallice pomstu. Oháňal sa tým, že založi ešte drsnejšiu a rýchlejšiu skupinu ako Metallica.

 

Nad naplnením prísahy Mustaine rozmýšľal už na ceste domov do Los Angeles, kedy v autobuse narazil na leták kalifornského senátora Alana Cranstona s textom: ,,The arsenal of megadeath can’t be rid no matter what the peace treaties come to.” (Nemôžeme sa zbaviť arzenálu prinášajúceho smrť bez ohľadu na to, aké prídu ohrozenia mieru.) Zvyšok vety nie je veľmi zaujímavý, ale Mustainea vtedy obzvlášť zaujalo slovko megadeath. Zaseklo sa mu v hlave až tak, že napísal skladbu, kde toto slovo trochu poupravil a prepísal ho ako Megadeth, pričom podľa neho samotného malo takto reprezentovať zničenie sily, čo pre neho zrejme znamenalo zničenie Metallicy.

 

Hneď po návrate do Los Angeles sa vydal na lov spoluhráčov. Ani nemusel dlho hľadať, lebo príležitosť prišla sama s novými susedmi z Minnesoty Davidom Ellefsonom a Gregom Handevidtom, z ktorých bol jeden basgitarista a druhý gitarista. Trio tak vytvorilo základ Mustaineovej novej skupiny, hoci Handevidt s nimi zostal iba pár mesiacov. S nájdením zvyšných členov však mali veľké problémy. Vyskúšali až pätnástich bubeníkov, kým sa rozhodli pre Leeho Rauscha a pol roka hľadali vokalistu, kým nakoniec toto ,,bremeno“ na seba zobral Mustaine.

 

Trojica Mustaine, Ellefson a Rausch nakoniec v roku 1984 nahrala trojskladbové demo. Stále mali problém nájsť perfektného kandidáta na druhého gitaristu. Na rytmickej gitare im preto na niekoľkých koncertoch v tom čase vypomáhal Kerry King zo Slayeru, ktorý sa ale neskôr vrátil naspäť k svojej skupine. V rovnakom čase vymenili bubeníka Rauscha za Gara Samuelsona, ktorý pôvodne hral v jazzovom zoskupení The New Yorkers. Z neho pochádzal aj gitarista Chris Poland, ktorému stačilo vidieť Megadeth hrať ako trio, aby za nimi zašiel do zákulisia a uchádzal sa o miesto gitaristu. To získal v decembri 1984 a v júni 1985 Megadeth vydali debutový album Killing Is My Bussiness… And Busssiness Is Good!. Na ňom sa objavila aj skladba Mechanix (už skôr napísaná pri Metallice), ktorú Metallica prerobila a premenovala na The Four Horsemen na svojom debute Kill ‘Em All. Mustaine sa potom vyjadril, že to urobil preto, lebo chcel Metallice ukázať, že nie je tým, za čo ho mali a teda opilcom, čo nevie hrať na gitare. A nepochybne sa mu podarilo stúpiť im na odtlak, keďže dnes sa jeho nová kapela nachádza s tou starou medzi legendami.

Medzitým, ako mali Mustaine a Hetfield medzi sebou žabomyšie vojny, kde si merali, kto má väčšieho, v kluboch južnej Kalifornie vystupovala partička Kerry King, Jeff Hanneman, Dave Lombardo a Tom Araya. Teda, pokiaľ ich vezmeme ako kapelu, sú to Slayer (hoci existuje mýtus, že pred týmto menom sa volali Dragonslayer, ale King ho neskôr vyvrátil), tretí článok Veľkej štvorky. Ich imidž sa zakladal na satanistickej tematike, takže používali pentagramy, make up, rôzne hroty a prevrátené kríže. Spočiatku hrávali covery skladieb zoskupení ako Iron Maiden a Judas Priest.

 

Prvýkrát si ich všimol zakladateľ nahrávacej spoločnosti Metal Blade Records a bývalý hudobný novinár Brian Slagel v roku 1983, keď predskakovali skupine Bitch. Zaujali ho natoľko, že ich požiadal, aby nahrali vlastnú pieseň pre jeho výberový album Metal Massacre III. A tak zložili Agressive Perfector, ktorou okamžite rozvírili vody undergroundu, na základe ktorého sa nakoniec dostali k nahrávaciemu kontraktu s Metal Blade Records.

 

Keď však Slayer chceli vydať debutový album, nemali žiadny nahrávací kapitál, tak boli nútení poskladať sa. Skombinovali Arayove úspory s peniazmi požičanými od Kerryho otca, aby v novembri 1983 v štúdiu dali dokopy debutovku Show No Mercy. Získali s ním najskôr popularitu v undergrounde, no neskôr na turné aj mimo neho. V tej dobe predali viac než 20 000 kópií nahrávky v USA a rovnaký počet aj celosvetovo.

 

Vo februári 1984 King chvíľu koncertoval s Megadeth. Už to skoro vyzeralo, že Slayer budú musieť hľadať za neho náhradu, keď v jednom rozhovore Kerry vyhlásil, že asi budú hľadať nového gitaristu. Nakoniec však dal košom Megadeth po piatich vystúpeniach s tým, že mu žrali príliš veľa času, a to aj napriek Mustaineovej snahe udržať ho na plný úväzok. Samozrejme, toto vyústilo do dlhodobého konfliktu aj medzi Megadeth a Slayer.

Posledná skupina z Veľkej štvorky Anthrax, na rozdiel od ostatných, nevznikla v Kalifornii, ale v New Yorku v rovnakom roku ako zvyšok, teda 1981. Založili ju gitaristi Ian Scott a Dan Lilker a prekvapivo nemala žiadny konflikt s Mustaineom ako zvyšok štvorky. Scott vybral meno skupiny podľa kožnej choroby, ktorú videl v učebnici biológie a ako odôvodnenie jeho výberu je uvádzané, že znelo dostatočne odporne.

Začiatočná zostava Anthraxu sa skladala z gitaristov Iana Scotta a Dana Lilkera, speváka Johna Connellyho, bubeníka Davea Weissa a basgitaristu Paula Kahna. V priebehu rokov však v nej dochádzalo k zmenám. Chvíľu dokonca na poste speváka u nich pôsobil aj mladší brat Iana Scotta Jason Rosenfeld, kým na jeho miesto nenastúpil Ianov bývalý spolužiak Neil Turbin, za ktorého éry došlo k vydaniu prvého dema.

Móda

Väčšinou sa veľmi neodlišuje od ostatných druhov metalu, preto nepotrebuje presné špecifikácie. Ale napríklad aj takáto predstava tkvie v hlave jedného umelca o thrasheroch.

 

Korene metalu #13: Thrash metal

Takýto je typický thrasher v chápaní Lusa


Použité zdroje:
Foto: metalwani.com, pinterest.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *